Şoferii ”agresivi” ar putea fi sancţionaţi cu 6 până la 8 puncte amendă şi chiar suspendarea permisului, potrivit unui nou proiect de Cod Rutier depus la Senat, printre manevrele incriminate fiind schimbatul succesiv al benzilor pentru depăşirea coloanelor, claxonatul excesiv, condusul pe trotuar.
40 de aleşi din toate partidele au elaborat un proiect al unui nou Cod Rutier prin care propun definirea şi sancţionarea şofatului agresiv, pe care îl consideră sursa principală de accidente.
Propunerea legislativă prevede la articolul 136 obligaţia conducătorilor de vehicule de a nu adopta un comportament agresiv în trafic. Astfel, demararea în trombă, circulaţia cu viteză la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia, folosirea repetată a semnalelor luminoase sau a claxonului pentru obligarea nejustificată a conducătorului vehiculului din faţă de a elibera banda de circulaţie, conducerea unui moped sau a unei motociclete pe o singură roată, circulaţia pe o altă bandă decât prima, cu viteză redusă nejustificat, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa, mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie ar putea intra în categoria „şofat agresiv”.
Şoferii vor fi pedepsiţi, de asemenea, pentru: circulaţia cu autovehiculul pe trotuar, în lungul acestuia; realizarea intenţionată a unui derapaj controlat în vederea întoarcerii sau rotirii vehiculului; oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă blocând deplasarea vechiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roşie a luminii semaforului; conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de regelemntările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din tobă sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate.
Toate acestea ar putea fi sancţionate, potrivit proiectului lege înscris la Senat, cu amenzi contravenţionale din clasa a III-a, între 6 şi 8 puncte amendă.
Sancţiunile se înăspresc pentru efectuarea unor manevre interzise, asociate comportamentului agresiv în trafic, cum ar fi: deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens; efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul, de natură a-l determina pe conducătorul acestuia din urma să schimbe brusc direcţia de mers sau să frâneze excesiv pentru a evita impactul; depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei.
În astfel de cazuri, şoferii riscă o amendă prevăzută în clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte amendă) de sancţiuni şi aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile.
Amenzile contravenţionale se stabilesc pe clase de sancţiuni al căror cuantum este determinat de valoarea numărului punctelor amendă aplicate. Un punct amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie.
Iniţiatorii susţin, în expunerea de motive, necesitatea definirii şi sancţionării comportamentului agresiv în trafic. În textul propunerii legislative, aleşii definesc comportamentul agresiv drept ”efectuarea în mod voluntar a unor acţiuni sau manevre succesive, prevăzute în prezenta lege, în timpul conducerii, de către un conducător de vehicul, neconforme cu regulile de circulaţie sau de conducere preventivă, prin care aceasta stânjeneşte sau îi obligă pe ceilalţi participanţi la circulaţie să ia măsuri suplimentare pentru a preveni producerea unui accident sau a nu periclita siguranţa circulaţiei”.
Potrivit explicaţiilor oferite de parlamentari, modificarea actualului Cod Rutier este necesară întrucât ”în aplicarea prevederilor OUG nr. 195/2002, Regulamentul de aplicare, precum şi a altor reglementări directe sau conexe existente se relevă deficienţe constând în existenţa dublei reglementări, interpretarea contradictorie a unor reglementări, reglementarea excesivă a unor situaţii prevăzute în lege şi existenţa unor lacune de reglementare pentru anumite situaţii din trafic”.
Propunerea legislativă mai prevede la articolul 136 obligaţia conducătorilor de vehicule de a nu adopta un comportament agresiv în trafic. Astfel, demararea în trombă, circulaţia cu viteză la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia, folosirea repetată a semnalelor luminoase sau a claxonului pentru obligarea nejustificată a conducătorului vehiculului din faţă de a elibera banda de circulaţie, conducerea unui moped sau a unei motociclete pe o singură roată, circulaţia pe o altă bandă decât prima, cu viteză redusă nejustificat, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa, mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie ar putea intra în categoria „şofat agresiv”.
Proprietarii de maşini care au plătit taxa specială pentru autovehicule, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante pot să ceară restituirea integrală a sumei achitate, fără a se adresa instanţei.
Până la această modificare din luna septembrie, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule prevedea că se putea cere doar returnarea parţială a vechii taxe auto. Mai exact, restituirea parţială era o opţiune doar pentru cei care au plătit o taxă auto mai mare decât actualul timbru de mediu.
Aşadar, modificarea legislativă face referire strict la proprietarii de maşini care au plătit vechea taxă auto (înainte de intrarea în vigoare a timbrului de mediu).
În altă ordine de idei, ICCJ a stabilit, printr-o decizie publicată tot în septembrie, că dobânda ce trebuie acordată la restituirea vechii taxe auto este cea indicată de Codul de procedură fiscală, scrie avocatnet.ro.
Creşterea valorii unui punct-amendă este strâns legată de creşterea salariului minim brut pe economie, conform Codului rutier.
Amenzile rutiere au crescut de două ori
Aşadar, din moment ce 2015 a adus două creşteri ale salariului minim, la 1 ianuarie şi la 1 iulie, amenzile pentru contravenţii rutiere au fost majorate de două ori.
În momentul de faţă, un punct-amendă este egal cu 105 lei, mai mult cu 15 lei faţă de valoarea ce s-a aplicat până la finele anului 2014. Asta înseamnă că, pentru persoanele fizice, amenzile rutiere sunt cuprinse între 210 şi 2.100 de lei, în timp ce pentru persoanele juridice ajung până la 10.500 de lei.
O decizie ICCJ apărută în luna iulie a stabilit că autorităţile nu mai au voie să ridice maşinile parcate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice.
Procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe carosabil era reglementată de autorităţile locale, însă, aşa cum au arătat judecătorii Înaltei Curţi, nu acestea sunt competente s-o facă, ci Guvernul.
Prin urmare, toate hotărârile consiliilor locale ce includ proceduri de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar pe carosabil sunt nule.
Examenul auto: Promovarea probei teoretice dă posibilitatea susţinerii probei practice de mai multe ori
Începând din data de 5 octombrie, persoanele admise la proba teoretică a examinării pentru obţinerea permisului auto pot să susţină proba practică de mai multe ori, în cazul în care o pică.
Asta înseamnă că cei admişi la proba teoretică au la dispoziţie un an de la data absolvirii cursului de pregătire teoretică şi practică pentru a trece de proba practică, chiar şi din mai multe încercări.
Înainte de această schimbare, la picarea probei practice, candidaţii trebuiau să dea din nou ambele probe ale examenului, chiar dacă trecuseră de proba teoretică.