OMNIA csm husi tenis

Gara Husi, o istorie frumoasa

noiembrie 12th, 2015 | de Husi pe surse
Gara Husi, o istorie frumoasa
Local

Din cauza numarului mic de calatori, circulatia trenurilor pe sectia neinteroperabila  Crasna – Husi, a fost anulatã din data de 14.01.2012, la solicitarea CFR Cãlãtori.

Apartamente in regim hotelier Husi - Omnia

Trenul din Husi a ramas o amintire pentru locuitorii acestui oras, mai ales pentru copiii care se bucurau mereu cand vedeau un tren.

Decaderea  industriei locale a dus la disparitia traficului de marfa, implicit ducand la disparitia traficului persoanelor navetiste ce foloseau ca mijloc de transport trenul.

Un factor important care a influentat acest fapt il constituie dezvoltarea traficului auto in detrimentul celui feroviar.

Acordul cu F.M.I – Rentabilizarea caii ferate a dus la privatizarea sectiilor neinteroperabile care nu aduc profit, printre care si gara Crasna – Husi , deoarece trenul circula gol si majoritatea pasagerilor mergeau cu”nasul”, astfel , gara  neacoperindu-si costurile .

Calea ferata nu este practicabila , deoarece in toti acesti ani in care nu s-a circulat, vegetatia a crescut pe calea ferata. In primul rand, trebuie facuta o curatare , inlaturandu-se toate obstacolele ce pot impiedica libera tecere a trenului, dar si  o reparare a segmentelor uzate.

Daca un tren de la Crasna la Cretesti  poate circula cu  1500 tone, de la Cretesti la Husi, din cauza declivitatii mari, sunt intampinate dificutati , atat la urcare cat si la coborare. De aceea,  trenul este limitat la 500 tone in aceasta zona, nefiind rentabila nici transportul de tip marfa .

14 Ianuarie 2012, ora 17.35, dupa 122 de ani, a plecat ultimul tren de calatori din statia Husi! R 6405 Husi-Iasi, compus din doua vagoane seria 21-47 si locomotiva 60-1272-8, produsa in 1977! Avea doar 5 calatori!   

Scurt istoric a Garii Husi

Revolutia din decembrie 1989 aduce schimbari majore si pentru soarta liniei Crasna- Husi. Dupa 1989, ca urmare a intrarii in degringolada si a falimentului fabricilor din Husi (mai cu seama din 1996-1997), a abandonarii constructiilor incepute si, implicit, a falimentului constructorul, traficul de marfa scade dramatic. Daca in perioada 1996-1999, ca urmare a constructiei vamii Albita, se mai transporta materiale de constructii pe calea ferata (in anii 1997-1998, de la patru trenuri de marfa pe zi, cat era in 1989, se ajunge la unul pe saptamana), dupa anul 2000, transportul de marfa pe linia ferata Crasna-Husi, dispare complet.

Liniile 3-8, care altadata erau pline de vagoane de marfa, sunt nepadite de burieni. In 1990 Centrocoop renunta la linia ferata, care se degradeaza continuu, nemaiputand fi folosita. In prezent este desfiintata si demontata din teren.

Un alt motiv, al declinului transportului de marfuri pe linia ferata Crasna-Husi a fost si faptul ca nu s-a reusit atragerea spre calea ferata noile firme particulare, aparute dupa 1990 in Husi.

In 1993, statia Husi este echipata cu semnale si bariere automate, iar liniile 2,3,4 sunt conectate la bloc. In 1994 este refacuta linia, se introduc traverse de beton, pe sectiunea Husi-Cretesti se introduc instalatii indusi, pentru controlul automat a vitezei trenurilor, dar, tot acum, ca urmare a desfiintarii statiei de betoane, este desfiintata si HM Podgoriile Husului, iar, apoi, si HM Oltenesti. Gara Cretesti este transformata in ‚’punct oprire in linie curenta”, ramanand cu un singur om pe tura. Ca urmare a lipsei de intretinere, dar si din cauza calatorilor, cladirile haltelor Curteni, Oltenesti, Tarzii, se degradeaza continuu, geamurile dispar, iar prin acoperisul spart intra ploaia.

Din 23 mai 1993 trenurile de calatori nu mai opresc in HM Podgoriile Husului, din 29 mai 1994 cea de-a doua pereche a grupei directe Husi-Bucuresti (tr. 6437/6438) este desfiintata, din 27 mai 1995 (sau 2 iunie 1996) este desfiintata HM Podgoriile Husului (dar cladirea mai exista), Curteni si Tarzii sunt retrogradate la rang de h. (raman fara vanzatori de bilete), din 1 iunie 1997 si cea de-a doua pereche a grupei directe Husi-Bucuresti este desfiintata (in perioada 2 iunie 1996-1 iunie 1997 a avut circulatie facultativa).

De remarcat, ca in ultimii ani de existenta a vagoanelor directe Husi-Bucuresti, s-au utilizat si vagoane-salon ale seriei 11-47 (desi folosirea vagoanelor salon, in compunerea trenurilor accelerate si rapide era interzisa atunci), si chiar, in 1996, un vagon de tip „Hecht” (de clasa 1). Desfiintarea grupei directe de vagoane Husi-Bucuresti a fost o greseala in 1997, in conditiile cand nu aparusera microbuzele. Un motiv al desfiintarii acestei grupe ar fi (dupa spusele unui acar de la aceea vreme) ca „de-abia am reparat linia si nu mai bagam grupa directa de Bucuresti ca strica linia”. In 1995 sau 1996 este desfiintat si vagonul de bagaje (Fa). Astfel, in perioada 1997-2007 pe linia Crasna-Husi au circulat 3 perechi de trenuri personale pe zi, formate din locomotiva 040-DHC (clasa 80) si 4 vagoane ale seriei 29-20 („dimitroave”) inlocuite, din 1998, cu 4 vagoane ale seriei 29-22 („dimitroave modernizate”).

Dupa anul 2000, pe fondul scaderii masive a numarului de calatori, compunerea trenurilor Barlad-Crasna-Husi se reduce de la 4 vagoane la 3, apoi doua si in final chiar un singur vagon! Cum locomotiva 040-DHC se defecta tot mai des, pe linia Crasna-Husi putea fi vazuta situatia hilara cand singurul vagon era tractat de locomotiva 060-DA (clasa 60,62)! In ultimii ani, locomotiva 040-DHC nici nu mai este introdusa in remiza, iar proba franei (cu ciocanul si manometrul) nu se mai efectua in statia Husi. Din 28 mai 2000 HM Oltenesti este retrogradata la rang de hc. Din 14 decembrie 2002 Cretesti este retrogradata la rang de HM. Din 14 decembrie 2003 trenurile P 6434 si P 6431 se limiteaza la statia Crasna (nu mai merg pana la Barlad). Din 14 decembrie 2008 Oltenesti este retrogradata la rang de h. (ramane fara vanzator de bilete). Astazi, sectia 604 Crasna-Husi este „sectie cu conducere centralizata”.

In privinta traficului de calatori, daca pana prin 2000, se mentine la un nivel acceptabil, dupa aceasta data, incepe dezastrul. Anii 90’ este perioda cand trenul de Husi, circula neincalzit, fara lumina, vagoanele de calatori, datorita uzurii, a vechimii lor, dar, in primul rand, datorita lipsei de intretinere(ca urmare a dereglarii cu aprovizionarea cu piese de schimb la statia de domiciliul Barlad), dar si ca urmare a lipsei de civilizatie a calatorilor, ajung in ultimul hal. In 1996 este desfiintata agentia de voiaj, in 1997 si vagoanele directe Husi-Bucuresti (a fost o decizie gresita, in conditiile cand mai erau destui calatori si nu aparusera microbuzele), iar in 1995 sau 1996 si vagonul de bagaje, trenul Crasna-Husi ramanand cu 4 vagoane. In 1998 sunt introduse si pe linia Crasna- Husi vagoanele seriei 29-22 „dimitroave modernizate”, dar traficul de calatori continua sa scada, si datorita legaturilor proaste, parca anume facute sa alunge lumea de la calea ferata.

Astfel, era cu totul ilogica situatia ca seara, pentru a ajunge de la Iasi la Husi, cu trenul, sa trebuiasca sa astepti 3 ore in Crasna.

Dupa 2000, ca urmare a aparitiei microbuzelor, transportul de calatori pe calea ferata, se reduce dramatic. Trenul a pierdut  „lupta” cu microbuzul.

Principalele motive , pentru care lumea a abandonat trenul, sunt: legaturile proaste, conditiile de confort reduse si preturile, care au crescut mult (din 2006 transportul pe calea ferata se scumpeste trimestrial ,pretul la tren ajungand sa fie aproape ca la microbuz).

Introducerea , in noiembrie 2004, a unei garnituri „sageata albastra”cu rangul de treni I.C pe ruta Husi-Bucuresti, nu mai poate salva situatia, probabil si datorita faptului ca pretul microbuzului pe aceasta ruta era, atunci, de 30 ron, iar trenul (pus cu rang de Intercity), era de 40 ron. Dupa un control, in preajma localitatii Cretesti, cand din 50 de calatori, 30 sunt gasiti fara bilet, in februarie 2005, acest tren este desfiintat.

Tot in vara anului 2004 este renovata gara Husi, dar proiectul se opreste la jumatate. In noiembrie 2007 trenul de Crasna-Husi ramane cu un singur vagon iar locomotiva Diesel-Hidraulica se defecteaza tot mai des, intalninduse situatia hilara cand singurul vagon era tractat de o locomotiva Diesel-Electrica. La aceasta data, gara Husi, din peste 150 de angajati, in 1989, au mai ramas cu aproximativ 15 angajati.

In noiembrie 2007 este incercata o ultima stategie de salvare a liniei Crasna-Husi, prin introducerea ”Sagetii Albastre” (automotoare diesel Siemens-Desiro).Astfel, dupa 33 de ani, batranul tren Crasna-Husi, este „pensionat”. De la sfarsitul anului 2008 „Sageata Albastra” este introdusa pe ruta Husi-Crasna-Vaslui, si se mareste frecventa de circulatie. Tot acum se introduce si eliberarea biletelor pe calculator la statia Husi.

In cursul anului 2009 liniile 6 si 7, precum si o parte din linia 8 sunt desfiintate, dupa ce, anterior, o linie din cele 3, din „fundul” garii, fusese desfiintata. In 2009 este desfiintata si gara (transformata din 2002 in HM) Cretesti, si linia 8 a statiei Crasna. In iulie 2010 „Sageata Albastra” este inlocuita cu doua vagoane de calatori a seriei 20-47 (inlocuite apoi cu seria 21-47), tractate de o locomotiva 060-DA „modernizata”.

Conform „Mersului trenurilor”, valabil pe anul 2011, pe linia Crasna-Husi circula 5 perechi de trenuri personale/zi: -P 6432 Husi-Crasna -P 6433 Crasna-Husi -P 6434 Husi-Crasna (se anuleaza in perioada lucrarilor la linie) -P 6435 Crasna-Husi (se anuleaza in perioada lucrarilor la linie) -P 6436 Husi-Crasna-Vaslui -P 6437 Vaslui-Crasna-Husi -P 6405 Husi-Crasna-Vaslui-Iasi -P 6406 Iasi-Vaslui-Crasna-Husi -P 6438 Husi- Crasna -P 6431 Crasna-Husi Aceste 5 perechi (10 trenuri) sunt operate de catre CFR-Calatori, fiind compuse din locomotiva clasa 60,62 modernizata si doua vagoane ale seriei 21-47 (de clasa a doua).

 

Personal 6431
5:38
Crasna 4:40 – Husi 5:37
Personal 6432
6:11
Husi 6:10 – Crasna 7:06
Personal 6433
8:48
Crasna 7:50 – Husi 8:47
Personal 6434
12:24
Husi 12:23 – Crasna 13:23 – Birlad 14:10
Personal 6435
22:48
Birlad 21:00 – Crasna 21:48 – Husi 22:47
Personal 6436
23:21
Husi 23:20 – Crasna 0:16

0808080 876564 213243546567 7564534 0987 22132 123457652312 212221 089765 1 988989 4334j

Comments

comments